Vad jag drömmer om

   

Idag när jag gick från jobbet tittade jag lite snabbt i min utkast-mapp på telefonen efter ett uppslag till något att skriva. Jag brukar göra det när jag har lite idétorka, titta i utkast-mappen, för det är där jag skriver upp små stycken, idéer och rubriker när jag inte kan skriva ner allt det jag tänker på på en gång. Idag hittade jag ett utkast som löd;
Jag drömmer om sjukhusspyor.

     

Så stod det. Fast utan punkten.
När jag läste tänkte jag "Jag är ju för tusan knäpp i huvudet". men så är det. Jag drömde om sjukhusspyor.

Det var en kväll för några veckor sedan när jag låg som bäst och skulle somna, gled in i en sån där dvala och drömde lite fast än jag inte sov än, men jag var inte vaken heller. Och sen vaknade jag till medvetande och det första som dyker upp i mitt huvud "Jag drömmer om sjukhusspyor". Jag var tvungen att skriva ner det, för det kunde nog bli något av det trodde jag. Och det var en så välformulerad dröm. Håll med om att det inte är verkligt ofta man kan sätta bara fyra ord på att beskriva en dröm utan att missa hela innehållet. Men med de fyra orden blev hela min dröm beskriven.

Det är så där på kvällen som de bästa idéerna kommer. Tycker du inte?
Precis när man gått och lagt sig, då får hjärnan visst för sig att den får tänka som den vill och så blir det lite galet ibland. Och väldigt bra andra gånger.
Det värsta är när man ligger där och tänker på vliken bra sak man kommit på och att man borde göra något med den imorron när man har tid, för det är en sån bra grej, och man vet att om man inte skriver ner själva kontentan av funderingen man har i huvudet just precis då innan man somnar kommer man inte komma ihåg den imorron. Men man tänker att den här saken ju är så bra så den kommer man ihåg. Och så somnar man. Och på morgonen minns man ingenting.
Det är som om man blir straffad för att man är så lat att man inte orkar masa sig upp ur sängen och skriva ner idéen, och därför inte förtjänar att ha den kvar. Orkar du inte nu är du inte värdig den här tanken.
Tänk vad många tankar man har försakat. Bara för att man var lat.

Vad det givande med att dröma om sjukhusspyor var kan jag dock inte minna mig. Det är nämligen det enda jag kommer ihåg, de fyra orden, och inte drömen i sig.
Och jag skulle så gärna vilja veta. Varför drömer jag om sjukhusspyor?


Kommentarer
Postat av: ludde

Haha, allt du säger låter helt självklart. Samtidigt garvar man. Sjukhuspyor? :-)

2009-09-02 @ 22:33:04
URL: http://ludienyberg.blogg.se/
Postat av: Ellie

SVAR: Haha tack! Tröjan är inte ny, det är faktiskt bara en jag klippt lite i! :)

2009-09-15 @ 22:45:01
URL: http://babypeaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0